Saturday 27 April 2013

questionaire~~

ehem..ehem...di hari yang lapang dan tidak sempit ini tetibak je aku rase macam nak share sumthing..nevermind..sharing is caring rite?who knows one day other will going through da same thing oso?...i wonder ?? (oi oi oi...english berterabur tol)....aku nak share ape soklan-soklan yang telah muncul sepanjang 7kali interview...perghh..banyak je aku rase..walhal bru 7 bulan aku start keje..kikiki..

1st iNterView
-merupakan interview yang pertama-tama yang pernah aku alami..huhu..interview sebagai programmer/java developer trainee..yang aku keje sekang ni la..huhu.saje je nak try walaupun takder kene mengena ngan bidang haku kan..
sesi pertama ada test..kena buat 'coding' dalam paper. aku tak pernah belajar java, so aku guna C++ punye language..
pas test siap antar kat interviewer then terus kena interview la kan..soklan yang die bagi pun sikit je. dan aku tak tau pun die tu india 'foreingner'..kiki.soklan die:

  1. do you know about java?
  2. are you willing to learn java?
  3. are you willing to be relocated? 
  4. do you understand the terms of our company that i told you guys just now?
sikit ja..die nak tengok kertas tu lagi..pastu balik..kah3
sebenarnya aku takde perasaan untuk keje sini sebab sume candidates yang datang aritu sume budak2 science computer..so aku rasa peluang untuk depa memang terserlah la kan..aku kan budak lari course.ak nak cari experience aje..huhu

2nd iNterViEW
- interview ni aku pegi 2 hari lepas 1st interview, sebagai sales engineer. interviewer tu chinese female..kiki..company die kecik je..umah kedai tingkat atas dekat alma, bukit mertajam..jauh woo tempat tu...soklan die? hmm..dengan die macam bersembang je..sebab orang bisnes ni suka bercakap-cakap in relax style kot..takde skema je tengok resume detail pahtu tanya sokla..takkkk..bez nye die ni banyak senyum..so takde la takut sangat kan..taw die tanya apa?.........
  1. introduce yourself...common laa
  2. tell me about yr family background? yang ni die ada cakap kat aku penting untuk die tahu kite jenis dari family yang senang ke susah sebab die cakap kalau yang dari keluarga susah yang tu akan rajin bekerja,takder nak keje sebulan pastu benti..jenuh die nak cari yang baru sebab die sangat sibuk..die la kata..
  3. what do you understand about diz post? aku jawab la ape yang abang aku bagitau kat aku..die kate aku ni bagus la sebab tahu specific, aku cakap la abang aku yang bagitau pastu die tanya la pasal abang aku pulak..kikiki..then die terang pasal gaji sume bagai..sikit je,cam sama gaji ngan keje 1st, tp keje 1st tu 6bulan pertama je yang sikit..pastu akan increase..sales engineer ni jugak susah selain gaji tak seberapa, dorang ade komisen pulak..so nak komisen banyak kene pandai tarik pelanggan la..kalau tak capai target bole kene buang..hmmm..da la kena travel pegi kilang2..bawak beg besar macam lelaki..dan yang paling takut kena buat presentation di dalam meeting di kilang-kilang yang bakal dilawati..puhhhhh..seqhiyau dengar tu..barang yang diorang jual alat penapis dalam cooling tower, adakala kita sendiri yang terpaksa daki cooling tower tuh..perghhh..adventure gilerr kan..ahakz
  4. do you own any transport?masa ni kan baru nak cari keje and baru je abeh study..so aku takde la kan
  5. are you strong in physic?are you willing to learn like before? aku hangguk kepala je..ngehngehngeh..strong la sangat.pastu die bebel la sikit kat aku sebab physic chemistry ak tak hebat..lemah ade la..die kemain beleter kat aku kata nanti keje sini takut berat kat aku sebab keje ni banyak kira2 and guna formula yang hanya berkaitan ngan physic bagai..macam air tu dah berkarat berapa percent, berapa percent nak pakai inhibitor untuk tahan karat..bermacam-macam la kan.gulp!
  6. what are you going to do in future, like in another 5 or 10 years? hmmm...aku tak bersedia untuk jawab soklan ni sebenarnya, ye la aku juz nak cari experience dulu kot, so aku takde la nak merancang sejauh mana..last2 aku jawab 'i want to live in luxury life'..perghh...ngehngehngeh
  7. i want to acknowledge you to work in this field its really difficult, especially for a women like us..me myself already in this field already for 15years..do you really going to accept all challenges afterwards?  aku ape lagi 'of course madam, as a fresher like me, i dont want to be choosy and i will face all the challenges come to me..huh'...madam senyum je..yeye je!
  8. do you have any question? aku tak tau nak tanya apa..cuak tak habeh lagi..geleng je sambil sengih...ngeee~~~hahaha
kesimpulannya, aku tanak keje kat sini sebab jauh and susah kot nak cari tempat die. gaji lambat nak naik..tunggu setahun gaji statik baru naik..boo~~


3rd InterVieW
- interview ni aku dapat seminggu selepas aku grad a.k.a semasa aku bekerja di dalam company yang aku keje skang ni la. dalam bulam december 2012.aku pegi la..teringin dowh nak pegi sini sebab berkenaan dengan course aku weh as researcher.
ade 3 peringkat..2 peringkat dikulim..satu test, satu face to face ngan inteviewer..peringkat terakhir kat shah alam..ngan pengarah okeyh...
       stage 1&2..quite ok la sebab pakcik2 kat situ sembang gelak je.so rilex walaupun ada 5 orang:
  1. ok...introduce about yourself. bla2..
  2. do you work right now?if u get this job, how long you will done your resignation at previous company?hmmm...ak xtaw sebenarnya, pastu aku maen hentam je.dalam agreement ak ngan company aku tu memang kena bayar kalau nak berhenti..aku cakap sebulan..tihihihi
  3. brief about your final year project?hehe..aku sembang pasal batang pisang yang aku guna..hehehe..diorang tertarik..diorang macam2 lagi la..macam kenapa guna batang pisang dan sebagainya
  4. tetiba melayu kan...awak suka ke jadi penyelidik?..tentu la aku cakap aku paling suka..aku bagitau depa yang aku keje sekang tak sama bidang, and aku jelez ngan kengkawan aku yang dapat job yang sama bidang..uhuk3
  5. ape yang awak tahu ape yang sirim kulim ni buat?ape lagi..semua pasal research la
  6. tetibe pakcik yg lama senyap tu tanya....atikah, awak programmer kan?ape language yang awak guna?hahaha...tetibe je bercakap pakcik ni, selama ni senyum je..aku cakap la..java
     stage 3...sape penah tengok meja mesyuarat yang panjang tu?okeyh..interviewer seramai sepanjang meja tu menghadap hang sorang je..semua pakai kot ok..and memang pengarah..duhh:

  1. introduce about yourself.
  2. ehemm..tell me about your experience..since you only 23 y.o..i bet you dont have many experiences right?sambil senyum sinis..ok..aku pun bla bla je la pasal aku kerja sekang..and diorang terkejut
  3. why you choose to be researcher? aku cakap sebab nak keje dalam bidang yg aku belajar ni la
  4. ok..tell me what projects that have been conducted in sirim kulim?ok..ak blurr kat sini..dan memang kene fire..last aku cakap aku tak study sebab bizi keje..cehh..
  5. what is composite?aku cakap la, pastu kene tujah macam2 then ak switch ckp pasal fyp aku..haha
  6. what is ceramics?you are dr. umi sarah's student rite?you shud know about diz..gulp!omaigad!aku tak tahu lecturer aku tu kawan diorang..ehem..nasib baik aku bole la auta sikit2..uhuk3
  7. why we should choose you?what makes you unique from others?yang ni memang kena ada skill kelentong yang agak power.aku cakap la aku ada banyak skill..kan aku programmer konon..bluerghhh!
  8. do you want to further study?haa..yang ni paling syok dengar siap *bling bling mata..sambil hangguk tersenyum sumbing..ahakz
  9. do you have any question?macam2 aku tanya..
  10. banyak lagi soklan yang ditujah oleh pelbagai panel yang ada kat situ.konpius aku..tapi dalam ramai yang serius tu ade gak yang tersenyum je..humm..sejuk mata memandang sikit..hahahahah..seriau tak habeh sampai kuar pun..huhhhh
4th InterVieW
- interview ni company aku yang hantar kitorg..hmm..masuk ni da 3 kali la jugak kot..satu company J penang, pastu company E kat petaling jaya, terbaru ni company Y penang..banyak interview tak bermaksud tak dapat tapi ada menda laen yang terjadi..tihihihi

company J:

  1. introduce yourself
  2. why you choose to be programmer?die suh cite alkisah aku pilih keja nih..huhu
  3. you live in kepala batas rite?sekarang tempat tu membangun pesat ke?aikk..nape soklan ni plak.ade kaitan ke?die gitau die da lama tak datang kepala batas..*hmmm..garu pala jap
  4. pastu die bebel2 pasal resume kitorang sume sama bagai, wat projek pn sama...memang tak lama pun  interview tu.tapi die bebel tu yang lama..hahahaha
company E:

  1. test in email-ni wat kat opis..harusla berbincang..ngengehee
  2. introduce
  3. what do you think about programmer?aku cakap pasal duit..programmer gaji cepat naik, boley demand bila da expert..perghh
  4. why you choose diz job?aku cite kat die aku pilih sebab nak cepat keje..nasib ar..da keje len lambat offer
  5. what is your strength?yang ni auta la.
  6. what is your weakness?bile aku cakap experience takde die cakap bukan sebab die memang da consider aku takde experience..bhahahaha..pastu aku kelentong je la.tapi penuh beretika ye!
  7. you see our description rite, we need someone whoever can submit their work on deadline.are you able to cope stress? aku pikir kejapp..aku hangguk jerr..cakap la sikit bagai
  8. since you are trainee, can i ask you little bit in technical part..hmm..what is JEE, struts,connection pooling etc?aku bantai je jawab..hahahah..kalau trainer aku taw konpem die cekik aku..nyuhuhu~~ngerii
  9. do you have any question?tanye je la ape yang patut.pasal keje sume
company Y:
  1. test - bertulis
  2. introduce
  3. awak minat tak untuk jadi programmer?*nod..nod..hangguk je dalam keterpaksaan
  4. what is your strength?aku cakap makan muntah badang..hahahahahaha.*joking
  5. what is your weakness?takk..aku perfect!..bluerghhh!..cakap la pape pon jangan sampai mengantoikan diri
  6. are you willing to work in shift?oleh sebab aku pompuan aku payah sikit, tapi oleh sebab aku ade keta aku cakap la aku bole consider..huhu
  7. how are you handle your stress?aku cakap aku tak stress sangat pun..aku happy go lari je..nyiahahahaa!
  8. ok..let me explain to you about our company...blablabla...*hanguk..hangguk
  9. do you have any question?takde
  10. second stage, interview ngan manager diorang..die tanya macam-macam termasuk bole keje shift ke tak..aku jawab je..pastu aku tanya tempat tu ada hantu tak kalau nak keje malam (selamberr tak haku?ngihihi)..die gelak terbahak-bahak..tihihihi
kesimpulan yang aku bole buat kan, bile kite interview ni yang penting confident kena ada..jangan over confident pulak!! aku bile pegi interview untuk programmer tu dah banyak kali, dah lali, tak nebes sangat and aku tau kejap aje selalunya..hehehe..memang aku propa je ngan diorang..tapi berlainan interview untuk kerja yang berkenaan ngan bidang aku belajar dulu, aku kalu boleh nak prepare detail sume..sebab aku minat kot..pas interview mesti rase puas giler..tahap kalau pelam cicah sambal belacan sampai hingus melelehh..perghhh!!

No comments:

Post a Comment