Thursday 6 June 2013

maafkan diriku adik

assalamualaikum..sebak rasa di dada..aku menangis..wuwuwuwww~

tapi izinkan aku berpantun sebentar

makan ciku bersama apan dibangku
bangku silang tempatnya jauh berbatu
maafkan diriku ampunkan salahku
adikku sayang kau tetap adikku yang satu

kenapa aku nak menangis??..aku selau macam ni..dah buat baru nak sesal..padahal aku selalu tahu, die yang selalu aku hamburkan kemarahanku, dialah yang selalu makan maki aku..tapi lepas dah terlepas cakap baru aku tersedar..baru aku menyesal..nak mintak maaf mestilah aku malu..ego aku tinggi melangit! aku memang bangang. ..

memang marah normal..kenapa aku marah dia sangat-sangat?dia selalu tak dengar aku cakap..pergerakan dia lambat, kerja yang disuruh buat memang tak pernah cepat, pernah aritu aku lapar, aku suruh dia pergi beli nasik goreng pataya..tahu-tahu dia bawak balik nasik paprik..tak goreng pun nasik dia..suruh pegi beli nescafe ais bawak balik milo ais..agaknya suara aku memang tak tembus telinga dia..banyak lagi perangai  dia yang aku hangin..tapi aku lupa..dia remaja..aku jugak pernah remaja..kenapa aku cepat sangat menghukum dia..

macam tadi..aku baru lepas mandi, baru balik kerja, rushing mandi and masuk bilik nak sembahyang maghrib..adik aku?dia ralit bermain laptop aku..aku suruh dia keluar bilik tapi dia hanya bergerak sedepa untuk bagi ruang untuk aku solat.dia terus bermain laptop..mulut aku memang mulut enjin kubotta..bising dan tak berhenti berleter..adikku tu dah hampir dua minggu cuti sekolah tak pernah nampak dia belajar..aku memang selalu suruh dia belajar..tapi itulah..aku cakap ibarat ke daun keladi..aku nak dia paham kitorang bukan orang senang..at least belajar and pikirla masa depan nak kerja nak hidup macam mana.takkan selamanya kita nak susahkan mak ayah..aku geram..aku cakap..

'adik..hang pergi la pelajar..awat?hang nak perabih duit mak ayah macam tu ja ke?tunggu diorang takde boleh perabih harta mak ayah sorang2 kat hang, tak payah pikiaq masa depan dah?'

MasyaAllah..aku memang over/melampau cakap macam tu..apa adik aku paham??dia masih muda! perasaan tanggungjawab pasti akan datang jugak..aku betol-betol kesal..adik aku maybe sentap..die senyap and keluar bilik pegi baca komik dan bukak lagu '1234' dan lagu tu diulang..aku rasa bersalah, and aku menangis..kesian kat dia..aku paham aku dulu macam tu jugak cuma sebab dia lelaki sebab tu lah dia lagi liat..

padahal, aku memang rasakan adik aku paling baik orangnya tahu tak..memang dia ada lakukan tanggungjawabnya..dia paham aku, dia cepat je lupakan ape yang aku buat kat dia..dia tak penah merajuk dengan aku..perkara yang aku tak boleh lupa sampai mati adalah masa aku form 5..masa tu adik aku 10 tahun..tetiba malam tu ada kumbang besar masuk kedalam telinga aku, gigit dalam telinga aku..memang hazab sakit dia..aku meronta kot, masa tu dah pukul 3 pagi (akibat tengok rancangan raya) ayah aku bawak pegi klinik adik aku ikut jugak..dalam kereta memang aku macam orang gila..kaki meronta abis..asal menatang tu gigit je gegendang aku, aku mesti akan cubit tangan adik aku..cubitan aku memang 360darjah..aku memang sakit gila waktu tuh..tapi adik aku? 
'akak..sabar akak..satgi sampai la kat klinik'
banyak kali die tenangkan aku, banyak kali jugak aku cubit dia..dia memang cakap sakit tapi dia tak tarik pun tangan dia, biar aje aku cubit..wuwuwuwww (nangeh jap..sob sob sob)

masa mandi pantai pun, diorang suka mandi kat ombak laju and tinggi..aku gatal ikut..huhu..tapi adik aku la yang pegang tangan aku..dia yang jaga aku..banyak lagi benda baik dia buat..dia ada kesedaran untuk tanggungjawabnya..tapi bukan dalam semua perkara..aku lah yang patut paham proses kematangannya..ya Allah berdosanya aku ='(

harap adik lupakan kesalahan akak ye

salam keramat berpindah bila bertemu,
sudah bertemu ajak singgah ke rumah abu,
Muhamad Yusof Qardawi seindah namamu,
jadilah orang berilmu, banggakanlah ayah dan ibu.

No comments:

Post a Comment